Dag 25: Venetië - Reisverslag uit Malpaga, Italië van Marja - WaarBenJij.nu Dag 25: Venetië - Reisverslag uit Malpaga, Italië van Marja - WaarBenJij.nu

Dag 25: Venetië

Blijf op de hoogte en volg Marja

31 Mei 2016 | Italië, Malpaga

Mijn "rustdag" begon vanochtend al op tijd. Ontbijt om even na half 8. In het boekje van Reitsma stond dat je Venetië het best vroeg kon bezoeken ivm drukte later op de dag. Wilde dus de 2e bus pakken om 8:14 uur. Even na 8en stond ik bij de halte en gelijk kwam er al een bus aan. Duurde ongeveer een half uur en toen stond ik op het Piazzale Roma, aan de rand van Venetië. Ik trof daar ook het echtpaar wat ik gisteren onderweg ook al een paar keer had gezien en gesproken. Margreet en Nico uit Alkmaar. Ben de rest van de dag met ze opgetrokken en het was best fijn om weer eens in gezelschap te zijn.

Eerst naar het Piazza San Marco gelopen. Een van de vele pleinen, maar deze is wel een van de bekendste. Op weg hier naar toe door een eindeloze hoeveelheid steegjes gelopen en over bruggetjes. Vond het redelijk oud en een beetje troosteloos aandoen. Was ook net een doolhof. Gelukkig had Margreet van iemand op de camping een goede kaart mee gekregen, maar dan nog was het een gezoek. Maar daar was ie dan eindelijk. En dat was wel indrukwekkend. Tegen betaling kun je verschillende kerken en paleizen bezoeken. Voor die van San Marco stond om 9 uur al een rij van honderden meters. Ik had best even naar binnen willen kijken. Er schijnen prachtige Byzantijnse mozaïeken te zijn, maar ik heb er een hekel aan zo lang in een rij te staan. De zon scheen en het was ook al aardig warm op het plein. Doorgelopen naar het Canal Grande. En daar was dan de grandeur die ik had verwacht. Heel erg mooi en heel erg indrukwekkend.

Nico en Margreet hadden op de camping een kaart gekocht waarmee ze op de bootjes mee konden. Zeg maar een hip-on hip-off boot. Er waren verschillende lijnen die je kon nemen en die dan bij een aantal haltes stopten. We hebben eerst een boot genomen die in het Canal Grande aan de binnenkant zijn route had. Ik heb een foto van de kaart genomen en dat is zeg maar, die omgekeerde S. Na een paar haltes (en waar mensen dus uitstapten) hadden we een perfecte plek voor in de boot en konden we alles super mooi overzien. We zijn lekker blijven zitten tot het eindpunt van de boot iets na het Centraal Station (links boven op de kaart). We hadden ook gezien dat er een lijn linksom ging, dus de zee op en dan via het brede kanaal onderop de kaart terug. Eerst bootje gepakt wel de goede lijn maar de verkeerde kant op. Volgende halte er uit en daarna de goede kant. En weer konden we helemaal voorin zitten. Ook maar weer tot het eind toe blijven zitten. Toen hadden we vanaf het water alle belangrijke en mooie dingen wel gezien.

Er waren heel veel eettentjes. Op de drukke pleinen en in de buurt van belangrijke bruggen en gebouwen redelijk prijzig maar wanneer je even naar wat smallere straatjes liep waren en genoeg die tegen redelijke prijzen van alles an nog wat aanboden. Pizza en salade gedeeld met Margreet. Daarna nog een uurtje of zo rond gelopen en toen hadden we het wel gehad. Zo'n hele dag slenteren in een stad is veeeel vermoeiender dan een stukje fietsen. Van een rustdag is dan ook eigenlijk helemaal geen sprake geweest! Helemaal bekaf kwam ik in mijn hotel terug ;-). Ben zelfs op bed in slaap gevallen voor het eten.....

Kijk terug op een mooie dag. Ben blij dat ik de keuze heb gemaakt om van de hoofdroute af te wijken en langs Venetië te gaan. Neig er ook steeds meer na om straks wel de hoofdroute te volgen en niet te kiezen voor de veel zwaardere en langere Toscane route. Kan er nog een dag over nadenken. Na Ferrara splitst de route weer.

Voor mensen die vragen hoe het met mijn enkel is? Dat gaat goed. Heb er vrijwel geen last meer van. Gebruik ook al een tijdje geen pijnstiller/ontstekingsremmer meer. En voor degene die vragen of ik een beetje op schema lig/alles volgens plan verloopt? Ik had/heb niet echt een schema of een plan. Enige wat ik bij aanvang mezelf had voorgenomen is om alles op me af te laten komen, zien hoe ver ik kan en wil fietsen op een dag wordt op de dag zelf bepaald, de route via Venetië nemen en Jan op 12 juni in Rome terug zien! En, niet te vergeten, vooral te genieten van deze unieke gelegenheid. En dat lukt toe nu toe heel aardig!

Vandaag helemaal niet gefietst!

  • 01 Juni 2016 - 16:38

    Hans Houwen:

    Hoi Marja, ik ben stiekem een beetje jaloers op je, dat je deze enorme prestatie hebt neergezet en dat je lekker in Italië bent. Vergeet vooral (niet fietsend) ook te genieten. Knuf Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marja

Actief sinds 16 April 2016
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 16188

Voorgaande reizen:

22 Mei 2017 - 12 Juni 2017

Zuid Frankrijk

07 Mei 2016 - 12 Juni 2016

Rome

Landen bezocht: