Dag 37: ROME!!! - Reisverslag uit Tor di Quinto, Italië van Marja - WaarBenJij.nu Dag 37: ROME!!! - Reisverslag uit Tor di Quinto, Italië van Marja - WaarBenJij.nu

Dag 37: ROME!!!

Blijf op de hoogte en volg Marja

12 Juni 2016 | Italië, Tor di Quinto

Ondanks dat het zondag is ben ik vanochtend vroeg opgestaan. Met Anne en Theo afgesproken om uiterlijk om 8:45 uur naar Rome te fietsen. Om 10:00 uur was er een lezing in de Friezenkerk over het ontstaan van die kerk en daarna zouden we naar het St. Pietersplein gaan voor de mis.

Laatste stukje gaat over een mooi fietspad langs de Tiber. Ook hier zie je al dat binnen afzienbare tijd het een hobbelig fietspad zal zijn vol met scheuren. Nu is het grote delen nog goed, maar "vergeten" ze wel om de bermen te onderhouden. Fietspad is in de basis erg breed maar op sommige plekken kun je geen tegenligger passeren door riet en ander spul wat dus over het fietspad heen groeit. En, het regent de heenweg....
In totaal nog zo'n 12 km van camping tot het plein. Ik heb het doel bereikt! 12 juni om 9:35 uur.

Er waren best al veel mensen en nog veel meer beveiliging! Toen Jan en ik een aantal jaren geleden in Rome waren kon je het plein gewoon oplopen. Nu staan tussen de pilaren die het plein omsluiten metalen hekken en zijn er enkele toegangsplekken waar je bagage en jezelf gecontroleerd wordt. Zal wel nodig zijn maar voelt wel vreemd.

Maar goed eerst naar De Friezenkerk, die officieel nu Chiesa di Santi Michele e Magno heet. Kerk zelf is "onzichtbaar" maar er leidt een grote trap naartoe met de Nederlandse vlag. Half uurtje uitleg gekregen over het ontstaan van de kerk. Boeiend maar wel heel veel info door een dame die heel snel sprak. Is niet zo veel van blijven hangen.....

Daarna naar het St. Pietersplein waar het inmiddels nog een stuk drukker was. We wilden in het middenvak (daar stonden stoelen en was plek genoeg) maar daar werden we "weggestuurd". Moesten aan een zijkant naar binnen. Ook daar waren nog niet heel veel mensen en konden we nog aardig naar voren lopen. De mis was al begonnen en op de aanwezige schermen was de paus goed te zien en te horen (verstaan is wel een probleem). De paus zelf zat of stond op ca 250 meter onder een groot rood gordijn met een gouden christusbeeld, met een groen gewaad, geflankeerd door 2 mannen in witte gewaden. Links op de verhoging stonden heel veel kardinalen in soortgelijke groene gewaden en rechts honderden "gewone" mensen. In het midden stond nog een soort "offertafel?". En dan dus duizenden toehoorders op het plein. Indrukwekkend! Zon was er inmiddels bijgekomen en het was erg warm.

Gaandeweg de dienst werd het ook steeds drukker. In ons vak maar ook in de straten eromheen. Wat een mensen. De paus sprak maar ook verschillende andere mensen. Er werden liederen gezongen en gespeeld. Op sommige momenten werden mensen in het publiek erg emotioneel. Op een gegeven moment gingen de kardinalen door de gangen tussen de vakken lopen om hosties uit te delen. Daar stonden we heel dicht bij. Voor de mensen die een hostie kregen was het ook een emotioneel moment. Mooi om mee te maken!

Toen was het het moment voor de zegen. Om ca 11.54 uur was het zover tot 12 uur. We dachten dat de paus daarna een ritje in zijn pausmobiel over het plein zou maken. Misschien heeft hij dat ook wel gedaan maar eerst ging hij heel veel mensen bij langs. Sommige schudde hij de hand, anderen omhelsde hij en een aantal kregen 2 zoenen van hem. Dat waren de mensen die rechts van hem op de verhoging stonden. Je kan zien hoe warm en oprecht hij de mensen bejegent. Kreeg ook veel kadootjes. Een man knoopte hem een geel sjaaltje om. Wij waren verbaasd dat hij en zijn bewakers dit toelieten. Even hard aantrekken..... Het geheel straalde enorm veel liefde en warmte uit. Warm was het dus ook letterlijk op het plein. We stonden er inmiddels bijna 2 uur en hadden zin in koffie en wat te eten. Plein af. Wat een mensenmassa!

In een zijstraatje vonden we een mooi barretje (nadat we eerst nog een Italiaans ijsje hadden gegeten) waar we een cappuccino + overheerlijk broodje hebben genomen. We dachten dat dit wel aardig aan de prijs zou zijn gezien de locatie maar dat viel erg mee en het was een van de lekkerste cappuccino's die ik in Italië heb gehad!

Inmiddels was het ruim 1 uur geweest. Anne ging naar de camping terug. Theo verder op ontdekkingstocht in Rome. Omdat ik Jan wel redelijk op tijd op de camping verwachtte ben ik ook terug gegaan. Binnen een half uur nadat ik terug was op de camping kreeg ik inderdaad een berichtje dat Jan 8 km van de camping af zat. Snel naar de receptie gefietst, even gewacht en daar was ie dan! Mijn lief! Heerlijk om Jan weer te zien, te zoenen en elkaar vast te houden!

Ingeschreven op de camping, nu met 2 personen en een camper en een plek gezocht. Wat een luxe! Stoelen! Koelkast en dus koud drinken! Maar ook wel ff wennen. Weg is de structuur van de tasjes en de 2 fietstassen. 5 weken zat alles wat ik nodig had in 2 tassen. Nu heb ik veel meer spullen maar geen structuur......

'S avonds de bbq aangestoken en voor het eerst in 5 weken niet uit eten geweest!

Tocht is volbracht. Nu vakantie ;-)!

Vandaag gefietst tot het St. Pietersplein 12.05 km. Fietstijd 50 minuten. In totaal heb ik de afgelopen weken 2.456 km gefietst!

• 13 Juni 2016 - 13:53

Jolanda:

He Marja,

Jouw missie is geslaagd. Wat een knappe prestatie! Laag die structuur nog maar even los. Dat kan in NL wel weer. Nu lekker genieten van je vakantie in Italië en natuurlijk van Jan.

Liefs Jo

• 13 Juni 2016 - 19:43

Ineke:

Echt super knap Marja! You did it!! Respect!
    Nu lekker 3 weken vakantie vieren samen, Jan!
    Geniet ervan!
    Veel Liefs Ineke

• 14 Juni 2016 - 00:02

Frans Carbo:

Hallo Marja,
    Gefeliciteerd. Het doel is bereikt en jouw fysiek en geest is verrijkt met een onvergetelijke ervaring. Dat neemt niemand jou meer af.
    Nog een goede vakantie gewenst en groeten aan Jan.

Frans.

• 14 Juni 2016 - 18:32

De Andere Jan:

Gefeliciteerd, Marja! Hier zul je nog een lange tijd op teren. Ben benieuwd wat je volgende lange reis gaat worden, maar daar is het nog wat te vroeg voor. Geniet van je prestatie!

• 14 Juni 2016 - 23:05

Fennanda:

wow, you did it,
    Wat een prestatie. Een geweldige ervaring.
    Een ervaring om met trots denk ik op terug te kijken.
    Ook als buitenstaander leuk om naar je berichtjes uit te kijken.
    Nu lekker vakantie vieren!
    Liefs Fennanda

• 17 Juni 2016 - 08:36

Hans Houwen:

Ik zie het nu pas, maar super Marja. Over twee weekjes zien we elkaar weer in Brno, dan wil ik er alles over horen. Groetjes aan Jan !

xh

• 29 Juni 2016 - 21:40

Theo:

Hoi Marja,
    Eindelijk heb ik de tijd genomen om je blog te lezen. Leuk om bepaalde dingen die we samen beleefd hebben terug te lezen. Op deze manier beleef ik het ook weer een beetje opnieuw. Ik zit al twee weken weer in de dagelijkse structuur. Op zich is dat wel okay, maar ik mis wel de eenvoud van het onderweg zijn, waarbij maar drie dingen van belang zijn: waar ga ik heen, waar kan ik eten krijgen en waar kan ik slapen. Simpeler kan het niet worden. Nog bedankt voor de gezellige dagen samen.
    Theo