Dag 19: Saint-Palais-sur-Mer - Carcans-Plage - Reisverslag uit Carcans-Plage, Frankrijk van Marja - WaarBenJij.nu Dag 19: Saint-Palais-sur-Mer - Carcans-Plage - Reisverslag uit Carcans-Plage, Frankrijk van Marja - WaarBenJij.nu

Dag 19: Saint-Palais-sur-Mer - Carcans-Plage

Blijf op de hoogte en volg Marja

09 Juni 2017 | Frankrijk, Carcans-Plage

Ik ben de tel van de reisdagen een beetje kwijtgeraakt met zo veel dagen geen goed werkende internetverbinding.... Vandaag dus wel!

Ben inmiddels gekomen tot Carcans Plage. Gisteren had ik een camping op ca 5 km voor Royan. 'S nachts hevig onweer, regen en wind gehad en vanochtend was alles dus nog nat. Inpakken duurt dan altijd wat langer en het was al 9:45 uur voordat ik op pad ging. Stukje naar Royan was prachtig, glooiend langs de kust. Royan zelf zag er ook mooi uit, straalde wat meer luxe uit.

In Royan moest ik naar de haven om met de veerboot over te steken naar Pointe de Grave. Ik had geen idee hoe vaak en hoe laat de boot ging. Eigenlijk dacht ik dat dit zeker ieder half uur wel zou zijn. Helaas, dat bleek niet zo te zijn. Er ging er nog niet 1 in het uur. De vorige was om 9.50 uur gegaan en nu ging er een om 11.10 uur. Oversteek duurde 35-40 minuten. Het was dus al bijna 12 uur en ik had nog geen 10 km gefietst.

Tijdens het wachten en op de boot wel medefietsers getroffen waarvan een Belgisch koppel ook dezelfde route doet. En een Fransman, maar die was in La Rochelle begonnen en deed niet zo veel km op een dag. Ook het Belgische stel had een planning van ca 70 km per dag waarbij ze op donderdag in Hendaye willen zijn (trein terug gereserveerd voor dat weekend).

Daarnaast was er een Nederlands paar waarvan de man als hobby vuurtorens heeft. Wanneer ze op vakantie zijn proberen ze altijd zo veel mogelijk vuurtorens te bezoeken. Voor Royan ligt een hele bijzondere naar daar konden ze alleen op zondag naar toe. Met een boot en dan nog ca. 1 km door de zee lopen om er te komen. Om de tijd tot zondag door te komen gingen ze nu dus wat vuurtorens aan de andere kant van het water bekijken. Boeiende verteller en grappige hobby (ontstaan uit de postzegelverzameling van zijn dochter. Die stopte er op een gegeven moment mee en toen heeft hij die van haar overgenomen. Hij wilde niet alles bijhouden maar besloot zich te beperken tot postzegels met ...... jawel, vuurtorens!).

Eerste stuk na de oversteek was mooi. Nog even met een ander gevoel naar de vuurtoren gekeken..... Weer route langs de kust en goede fietspaden. Om ca. 12.30 uur was ik in het eerste dorp, Soulac sur Mer. Leuk, toeristisch plaatsje, met veel restaurantjes langs een soort van boulevard. Het rook erg lekker maar ik besloot door te fietsen. Ik had nog geen 25 km gefietst. Het volgende, grotere dorp (Monalivat) lag 20 km verder en daar wilde ik dan lunchen.

Maar daar was eigenlijk niet zo veel en iets na het dorp zou een supermarkt zijn volgens Google. Dan maar wat broodjes kopen en onderweg opeten. Scheelde ook nogal wat tijd. Maar hoe ik ook heb gezocht, geen supermarkt! En terug naar het dorp..... Daar had ik ook geen zin in. En natuurlijk had ik nog wel wat. Beetje oud mueslibrood, een banaan, tomaatjes, ik zou het dus wel "overleven".

Na Soulac was het fietspad door het bos gegaan. Dit was nog wel mooi. Volgde een oude spoorlijn. Zeer goed pad.

Na Montalivet ging het over een fietspad maar wel veelal naast een (zeker niet drukke) autoweg. Toen waren het ook veel langere stukken en wel een beetje saai.

Het laatste deel ca. 15 km) ging door het bos via een 50 km weg, maar ik heb 3 auto's gezien.... Iets minder saai omdat het wat glooiender was en er meer bochten in zaten. Het was mooi maar ik heb veel mooiere gedeeltes gehad.

Nu dus in een klein dorp (Carcans-Plage) op een grote camping beland. Volgens mij is de camping groter dan het dorp zelf als ik de plattegrond zo bekijk. En erg populair bij (plank)surfers. Ook op de camping wemelt het van de stoere jongens en meisjes die aan het zeulen zijn met hun plank onder de arm, op de rug, of op het hoofd.

Het dorp heeft een leuk plein met een aantal barretjes en restaurants. Bij een daarvan heb ik vis gegeten en daarna doorgelopen naar het strand. Zag er mooi uit.

Het was vandaag prima fietsweer. Ca 22 graden, zon en niet al te veel wind. Wind was redelijk west. Ik had 'm dus veel opzij of een beetje mee of tegen.

Morgen volgt weer een groot deel door het bos waarbij het eerste gedeelte op de site wordt omschreven als "expert" (ze gebruiken de termen voor de moeilijkheid "family", "intermediate" en "expert"). Ben benieuwd. Tot nu toe geen expert stuk gehad.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Carcans-Plage

Marja

Actief sinds 16 April 2016
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 16171

Voorgaande reizen:

22 Mei 2017 - 12 Juni 2017

Zuid Frankrijk

07 Mei 2016 - 12 Juni 2016

Rome

Landen bezocht: