Dag 35: Massa Martana - Magliano Sabina - Reisverslag uit Borghetto, Italië van Marja - WaarBenJij.nu Dag 35: Massa Martana - Magliano Sabina - Reisverslag uit Borghetto, Italië van Marja - WaarBenJij.nu

Dag 35: Massa Martana - Magliano Sabina

Blijf op de hoogte en volg Marja

10 Juni 2016 | Italië, Borghetto

Het had vannacht flink geregend, maar daar heb ik weinig last van gehad. Ontbijtje stelde niet veel voor. Daar was ik wel snel klaar mee. Een kop lauwe cappuccino, wat plakjes stokbrood en vleeswaren. Verder veel zoete verpakte koekachtige dingen die ik 's ochtends niet hoef.

Was ook snel klaar met inpakken. Scheelt wel als je de tent + de rest niet hoeft te doen. Dat is ook een van de dingen die ik niet zal missen, of misschien een beetje...., het inpakken 's ochtends. 'S avonds de tent opzetten vind ik geen probleem en zelfs wel leuk.

De enalaatste dag.... zucht...... Wat is het snel gegaan.....

Etappe vandaag is niet lang (50.6 km) maar met wel aardig wat kilometers in meer of mindere mate klimmen. Dat begint al na een paar km gelijk met 12 km 1-3%. In het begin zien we ook een oud kerkje (Santa Maria in Pantano) met barretje en aan de overkant van de weg een grote stenen bak met water. Deze plek was vroeger een oude post aan de Via Flaminia, een oude Romeinse weg van Rimini naar Rome.

We fietsen door naar San Gemini, een pittoresk middeleeuws plaatsje, waar we een cappuccino nemen bij een bar aan het centrale plein. Leuk plaatsje maar verder weinig te beleven.

Na wat kleinere plaatsjes en een behoorlijke klim (3.5 km 5%) komen we in Narni. Prachtig uitzicht over de omgeving. We hebben een broodje gegeten op een gezellig plein (Piazza Garibaldi) en ik ben nog even een straatje ingelopen. Na Narni had je een prachtig zicht op het stadje hoog boven op de heuvel. De weg volgt vanaf nu ook grotendeels de Via Flaminia. Na een korte daling volgt weer een klim van 2 km met 5-8% en nog wat kortere stukjes van 9 en 5%.

Om ca 14:00 uur zie ik een bord met de aanduiding Rome 83 km. Ik ben er dus bijna! Gemengde gevoelens.....

Rond 15:00 uur zijn we onder bij Otricoli. Omdat we zo vroeg zijn besluiten we in het dorpje in te gaan en te kijken of er een winkel is om wat boodschappen te doen of een barretje. Ook dit is weer een oud dorpje op een heuvel (volgens boekje 500 m 5-6%, in werkelijkheid iets langer en zeker op het eind eerder 10%!). Er was helemaal boven in het dorp wel een winkeltje, maar die was dicht. Wat lager was een ijssalon. Daar hebben we een ijsje genomen en die op het terras erachter opgegeten. Dit was een terras met een prachtig uitzicht. Nog nooit op zo'n fraaie plek van een ijsje genoten.

Heuvel weer af op zoek naar de camping die ongeveer 4 km verder lag. We waren nog niet bij de afslag naar de camping of het ging regenen. Bij de camping aangekomen bleek deze inderdaad (nog) niet open te zijn. Er waren wel wat mannen aan het werk die zeiden dat we er wel mochten staan. Er was een toilet en douche open (geen verlichting) maar verder niets (geen restaurant). Zouden we weer terug moeten naar Otricoli, maar daar hadden we ook niet echt iets gezien. We besloten door te fietsen en op zoek te gaan naar een agriturismo. Er stonden genoeg borden langs de weg waarop deze werden aangegeven. Maar dan werd er vaak niet bij vermeld hoever deze van de route afliggen. De eerste was een kilometertje een heuvel op en dan nog een oprijpad naar de plek van een paarhonderd meter redelijk stijl omhoog, te stijl om te fietsen (was ook een grindpad). Boven aangekomen bleek dat er geen kamer beschikbaar was, zucht... Terug naar de route en verder. De tweede had geen overnachtingsmogelijkheid alleen streekproducten.

Ook bij de derde leken we geen geluk te hebben. Was een prachtig pand, heel groot, maar ook vol. Was wel een grasveldje, dus ruimte voor een tentje, en we vroegen min of meer voor de grap of ze dan een plek hadden voor twee tentjes. Tot onze verrassing ging hij daarop in en zei hij dat dit misschien wel kon en dat hij even iemand ging bellen. En ja hoor, even later kwam er iemand ons vertellen dat we wel boven bij het zwembad mochten staan. En dat was me een mooi plekje! Prachtig veldje en dito uitzicht. De mooiste "campingplek" die we hebben gehad. Bij het zwembad waren sanitaire voorzieningen waar we gebruik van mochten maken. Perfect dus!

We hebben de tentjes opgezet en zijn in het restaurant beneden gaan eten. Ook dit was perfect. Zo zie je maar waar een dichte camping toe kan leiden!

Uiteindelijk 65.8 km gefietst. Fietstijd 4:33 uur.

Thuis heb ik opgezocht wat het nu was voor een bijzondere plek. Rio Coverino is gebouwd op de overblijfselen van een verlaten kalimijn.