Dag 32: Sansepolcro - Assisi - Reisverslag uit Santa Maria degli Angeli, Italië van Marja - WaarBenJij.nu Dag 32: Sansepolcro - Assisi - Reisverslag uit Santa Maria degli Angeli, Italië van Marja - WaarBenJij.nu

Dag 32: Sansepolcro - Assisi

Blijf op de hoogte en volg Marja

07 Juni 2016 | Italië, Santa Maria degli Angeli

Vanochtend was de boel zeiknat van de mist. Zon deed wel haar best en kwam er na 8 uur vlot door en het beloofde een mooie dag te worden. Zou vandaag een lange etappe worden van 86.6 km. Redelijk op tijd vertrokken met natte tent (is toch zo weer 500 gr extra...). Route was redelijk vlak met op ca. 65 km wat klimmen. Gisteren was het fietsen met Theo ons beide wel goed bevallen en ook vandaag zijn we samen opgetrokken. Dat wil dus niet zeggen dat we de hele tijd in elkaars wiel fietsen maar wel stukken samen optrekken en ook even afstemmen waar we gaan koffiedrinken of wat we voor lunch doen.

Eerste paar uur waren lekker om te fietsen. Wel al warm maar prima te doen en weinig wind. Na een uurtje koffie met een croissant gehad. Dat was even voor Cita di Castello. Een mooi stadje met veel oude paleizen, kerken, musea en een gedeelte van de oude stadsmuren. We hebben er niet veel van gezien.... Daarna ging de route langs het dal de Tiber, helaas wel op wat grotere afstand van de rivier zelf waar ik weinig van gezien heb. We zijn hem 2 x overgestoken maar verder dus op grotere afstand. Ondanks dat de etappe op papier best vlak was zaten er vanaf het begin ook best wel aardige stukken omhoog (en omlaag in). En de temperatuur die ging alleen maar omhoog. Rond 12 uur was het echt al heel warm. Er kwamen wel wat meer wolken maar die waren later ook weer vrijwel verdwenen en ze brachten in ieder geval wel af en toe wat schaduw, maar geen verkoeling. Na een oud kasteel ging de weg een klein stukje met 12% omhoog en daarna sterk glooiend door een bos naar het plaatsje La Bruna, dachten we. Na een km of 3, groot hek! Huh, een hek wat nu! Aan de ene kant was eventueel een kleine mogelijkheid om er langs te gaan. Maar dan moest alles van de fiets af en dan nog zou dat een lastig klusje worden. Daarnaast hadden ze echt wel veel moeite gedaan om dat te voorkomen, dus waarschijnlijk was er echt wel iets aan de hand daar verderop. Hummm. Er zat niets anders op dan een heel stuk terug te gaan, ongeveer tot dat kasteel. Vandaaruit, mbv de app maps.me de route tot een dorp verderop bekeken en die toen maar gevolgd en vanaf dat dorp de route weer opgepakt. (Later hoorden we dat een Nederlands echtpaar na ons het hek wel van de boom heeft losgemaakt en erlangs is gegaan en dat de weg al sinds februari weer klaar was (alleen waren ze "vergeten" het hek weg te halen.....) grrrr).

Het deel van de route wat nu volgde was behoorlijk op en af, maar wel heel erg mooi! En echt warm. De heuvels zelf waren niet zo moeilijk maar ze werden wel zwaarder door de hoge temperatuur en het slechte wegdek. Je moet heel erg gefocussed zijn op waar je fietst. Veel bobbels, scheuren en gaten. Da's echt jammer! We hebben dus veel gestopt om water te drinken en om goed om ons heen te kijken hoe mooi het wel niet is. Op een gegeven moment zaten we er echt wel een beetje doorheen. Maar dan doet een terrasje met koffie en een ijsje toch weer wonderen. Daarna ging het wel weer wat beter.

Om 17:45 uur waren we bij de camping op ca 3 km van Assisi. Je kon Assisi wel al heel mooi zien liggen op de heuvel. Morgen Assisi bezoeken. Daarna nog 3 etappes...... Het einde van de tocht komt in zicht.....

Vandaag 97.7 km gefietst. Fietstijd 5:42 uur.